Ny på stallet

Välkommen till Enskede Ridskola

Vad glada vi är över att du börjat rida hos oss! Här kommer lite information för att underlätta starten och försäkra såväl hästarnas som ryttarnas trivsel på stallet.

Vlogg
Sök videoklipp...
Förberedelse innan lektion, Del 4

Förberedelse innan lektion, Del 3

Förberedelse innan lektion, Del 2

Spela video

Ryttarens uppgifter innan lektion:

Ryttarens uppgifter efter lektion:

Rykta hästen.

Borsta speciellt noggrant de ställen där hästens utrustning legat. Genom att borsta hästen ren från smuts och svett efter lektionen, ökar vi hästens välmående och minskar risken för skav. När hästen ryktas upptäcker du även lätt om hästen fått ett sår eller annan skada under ritten.

Kratsahovarna-ikon.png

Kratsa hovarna.

Var noggrann och kratsa hovarna före och efter varje ridtur. När du kratsar hovarna, kontrollera samtidigt skoningen. Sitter skorna som de ska? Inga glappskor eller sömmar som är på väg att släppa?

Tvätta bettet.

Skölj bettet noggrant och putsa bort övriga smutsrester. På så sätt ser vi till att hästarna alltid får ett rent bett i munnen och minskar risken för skav.

Putsa utrustningen.

Borsta skydden och schabraket efter din lektion.

Putsa tränset och sadelgjorden rent med en fuktig svamp.

Genom att putsa utrustningen efter varje lektion ser vi till att dessa håller möjligast länge och är möjligast skonsamma för hästen. Vi visar även hänsyn till följande ryttare som skall göra i ordning hästen.

Sätt på täcket.

Vid kallare väder har de flesta hästarna täcken. Glöm inte att sätta täcket på din häst innan du går hem.

Ryttarens klädsel

Ridkläder anskaffas av ryttaren själv. Oömma kläder är att rekommendera. Tröjan måste täcka axlarna, linne är alltså inte tillåtet. Shorts, linne och sandaler passar inte ihop med stall och hästar.

Hjälm är obligatoriskt vid all ridning på Enskede ridskola. Hjälmen ska vara godkänd (CE-märkt) och sitta bra. Hjälm finns att låna på ridskolan.

Skyddväst är inget krav att använda. Ryttare eller förälder till ridande barn ansvarar själv för valet och också utprovning av storlek. Väst finns att låna på ridskolan. Det är inte tillåtet att rida i skyddsväst med "airbag" patroner.

Skor med klack

Att ha rätt skor på sig är lika viktigt som att använda hjälm. För både bekvämligheten och säkerheten ska du använda ridstövlar eller ridskor med klack. Ridstövlar ger bäst skydd för både fötter och ben. Skon ska ha klack för att hindra att foten glider framåt i stigbygeln och därmed riskerar att fastna.

Uppsatt hår

Om du har långt hår rekommenderas att du har det uppsatt, både när du rider och när du är i stallet.

Utöver det ser vi gärna att våra elever bär ridhandskar (finns ej att låna) för att skydda huden på händerna, många barn får lätt ont i händerna i början om de inte bär ridhandskar.

Ridläraren har rätt att låta en elev stå över en ridlektion om denne anser att elevens utrustning inte är säkerhetsmässigt korrekt.

Allmänna stallregler

Allmänna regler för allas säkerhet och trivsel på stallet

Ridskolan är inte bara ridning, utav även en träffpunkt där många barn och ungdomar tillbringar en stor del av sin fritid. Därför är det speciellt viktigt att vi alltid tänker på att stallet är hästens hem.

Hästarna behöver lugn och ro i sitt stall utan en massa stoj. Alltså, prata lugnt och spring inte i stallet. Detta gäller på hela anläggningen, inte bara inomhus. Detta är viktigt för hästarnas trivsel, men framför allt för säkerheten. Det är lätt att en häst blir skrämd och den kan reagera genom att kasta sig. Spring, lek eller skrik hör därför inte hemma i stallet.

• Håll boxdörrarna stängda och ha hästen uppbunden när den sköts om. Även om din häst har för vana att stå still, kan något oförutsett hända och olyckan är framme. En lös häst kan lätt skada sig själv och andra.

• Vi är som mest två stycken inne hos en häst samtidigt. Annars blir det för rörigt för dem.

• Rökning är förbjudet på hela anläggningen.

• Inga hundar får vistas i stallet/anläggningen.

• På ridskolan ger vi inte hästarna godis. Endast personalen matar hästarna. Det gäller även hästarna i hagen.

• Ridbanorna på anläggningen är till för ridning – inte lek.

• Barnvagnar, sparkcyklar och cyklar får inte tas in i stall eller ridhus.

• Vänligen respektera öppettiderna så att hästarna får lugn och ro på vilan.

• Erfarna hjälper oerfarna. Våga fråga om du behöver hjälp!

Stallets öppettider hittar du HÄR.